Jul 22, 2008

مــــــــــــدرســــــه الحـــــــــــــــياه


في مدرسه الحياه ......حكايات وحكايات .

حكايات تحس انك بطلها.

واخري انك من كتبها.

واخري انك مجرد ممثل بها.


علي ارض الحياه .


ولكن ليس بختيارك وانه القدر
وعليك ان ترضي بدورك .


وان حاولت تبديله فتيقن ان ترتيب الادوار سيتحول
ربما عليك وربما لك .

ويتبدل لحن الحياه ليواكب دورك الجديد
اوربما يختفي .

وهنا يتحول كلمات الابطال الي غناء وصدي صوتهم الي عزف



وفي النهايه فالنتيجه واحده.

وهي اسدال الستار علي هيكل كنت له وكان لك .

وجاء وقت الانتظار؟؟؟؟!!!

سيكون اجرك في دورك الجديد


جرحا !!


ألما !!

فرحا !!

خساره أم مكسبا !!

فهيا نفكر فيه سويا ..............

6 comments:

Marwa Hamdy said...

وهي اسدال الستار علي هيكل كنت له" وكان لك"
الجملة دى عبقرية و البوست فعلاً رائع
بساطة التشبيه تخفى هول الموقف لأول وهلة و لكن فى النهاية هذه الجملة تصدمك و فعلاً النتيجة واحدة و هى الحقيقة الواحدة!
وحس بأه ياللى مطنش
AMAZING, one of my favourites!

عــاشـــــقة الصمــــــــــــــــت said...

وحس بأه ياللى مطنش.....


اشكرك علي مرورك

white angel said...

انت مش متخيلة انا قاعد قدام الجهاز عامل إزاى
مش يس روعة وجمال الكلام
لأ كمان القدرة انك تلمى الحياة بكل ما فيها فى هذا العدد البسيط من السطور
انا مش عارف أقول إيه بجد أنا مش لاقى كلام
اسمحيلى انى أبخسه حقه وحقك وأقولك انه أكثر من رائع

امير الاحزان said...

بالظبط كدة
هو ده
خاطرة جميلة جدا كالعادة
بس انا ممكن اختار دورى
دى الميزة

عــاشـــــقة الصمــــــــــــــــت said...

white angel
انا بجد سعيده جدا يمرورك الجميل
وتعليقك الاجمل


امير الاحزان
فعلا هي دي الميزه
ولكن القدر لن يتغير

نورت واشكرك علي المرور
اني في انتظار بوست جديده لاستاذي امير الاحزان

امير الاحزان said...

ده كتير عليا والله
انا الى بتعلم منك انتى ودمع الندى

دى جملة مفضلة ليا
بعتبر ده مكسبى من الحياه

We all need a reason to live, even if we're dead. family, food,friends,memories,dreams,love,emotions and feelings
the Stars and Stripes... all was good enough for me.